mrkevvzime píše:
jeste by mne zajimalo co si myslite o turbech s promennou polohou lopatek a jak to vlastne funguje? to by taky mohlo urcite prispet k vetsi efektivite motoru a tim padem k mensi spotrebe

ano, taketo turba zvysuju efektivitu motora, pretoze zvacsuju pasmo dostupneho pretlaku voci otackam.
su dva systemy:
1, variabilne lopatky turbiny
2, variabilna tryska turbiny
1, meni sa priamo tvar lopatiek, v nizkych otackach motora su lopatky vacsie a maju vacsiu plochu, teda lepsie vyuziju menej plynov. Vo vysokych otackach sa lamely zasunu a plocha sa zmensi, turbina kladie mensi odpor a zachova sa tok plynov z motora. Tymto sa eliminuje nevyhoda malej turbiny vo vysokych otackach a velkej v nizkych.
2, meni sa priamo velkost vystupu turbiny do vyfuku, vystupna tryska, podobne ako na stihacke f16. tym sa vlastne meni AR turbiny s rovnakym efektom ako v bode 1.
bezne sa to pouziva len na dizloch, na benzinoch je problem vysoka EGT, avsak aj taketo turba existuju.