Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Uživatelský avatar
935Baby
user
Příspěvky: 2333
Registrován: 27.09.2004, 17:33
Bydliště: Rakovnicko
Kontaktovat uživatele:

Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od 935Baby »

Trojici budíků boost-tlak oleje-teplota považuje za samozřejmost většina lidí ale ne každý má budík na teplotu vody.

Na UK foru jsem četl že sériový budík v S13tce je velmi nepřesný respektive ukazuje zvýšenou teplotu až když vám lítá voda z chladiče nebo až když vám zaklepe motor. Případně neukáže zvýšenou ani v těch předchozích dvou případech :blackeye:

Viz tyto anglicky psané články z UK fora:

http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=172755

http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php? ... temp+gauge

Ostatně řekněte sami viděl jste někdo že by vám budík ukazoval víc jak přes polovinu stupnice? Třeba do tří čtvrtin stupnice?

Adaptér do hadice chladiče a stejně tak budík se dá objednat zde:

adaptér pro S13 má velikost 34mm
http://prosportgauges.com/water-temp-se ... aptor.aspx

http://prosportgauges.com/amber-white-p ... gauge.aspx
„ At the begining I looked around and could not find quite a car I dreamed off. Small light-weight sports car which used power efficiently. So I decided to build it by myself“ Ferry Porsche
Uživatelský avatar
mauglie
user
Příspěvky: 2461
Registrován: 17.05.2007, 13:20
Bydliště: Prague

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od mauglie »

935Baby píše:Ostatně řekněte sami viděl jste někdo že by vám budík ukazoval víc jak přes polovinu stupnice? Třeba do tří čtvrtin stupnice?
Ano :lol:
Uživatelský avatar
pablo
user
Příspěvky: 2562
Registrován: 11.05.2006, 22:29
Bydliště: malacky

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od pablo »

jo to mas pravdu ale taky k te trijoci pridej budik na tlak paliva dalsi vec kterou lidi nekupujou
Uživatelský avatar
Kentoya
user
Příspěvky: 6609
Registrován: 10.09.2005, 21:12
Bydliště: Brno

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od Kentoya »

kdyby jsi bydlel blíž a byl u mě někdy na dílně, tak by jsi tohle věděl již tři roky, nevím jak dlouho je ten odkaz na anglickém foru, ale jak tvrdí mistr kentoya, tak vše co objevili na anglickém foru je prd proti tomu co jsem měl v plánu objevit já :D
Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od kenivruh »

Urcite sa ta rucicka hybe, vlastna skusenost :) Len to nieje tak ako ked mas pridavny budik. Skor je to tak ze ok->ok->ok->aha uz sa prehrievam->prehrievam sa viac->kua uz by si mal ubrat plyn :mrgreen:
200SX 1990, GT2871R trim 52, Sard 660ccm, AEM, Walbro, avia IC, Griffin chladic, Apexi Power Intake, vyfuk Japspeed a Magnaflow koncak
200SX 1989, SR20DET seria, Greddy IC, nake sanie a naky vyfuck, Apexi PowerFC, nak 250 koni
primca p11 gt zatial stok, ktovie ako dlho este vydrzi kvoli hrdzy
1/4 mile 13.336s a 172.89 km/h na 1.2-1.1b
Pozicovna vozika, 2 napravovy, celkova hmotnost do 2.2t, 15 eur/den
Uživatelský avatar
Jimmbo
user
Příspěvky: 1842
Registrován: 17.03.2007, 23:27
Bydliště: Velke Levare SR
Kontaktovat uživatele:

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od Jimmbo »

Mne ukazuje.. Ale nezda sa mi to ... asi za 2 minutky mam teplotu v polovici.. ale potom sa tam drzi..nezohrieva sa to nejak skoro alebo to zle ukazuje?
Obrázek

200sx S13 - vinova from OndraS13 -Motor od Playduda RB20DET, spojka Ogura carbon twin plate Clutch,cely vyfuk 3", podvozek HSD HR, nastavitelne ramena DW, DriftWorks geomaster v predu, jednodielny kardan, KAAZ 2way, tycky riadenia TEIN, Walbro, BOV HKS SQV,Boost, oil temp, oil press gauges, vems wideband lambda, tlak 0,8baru , drift knob DW,...vykon nevim ale jede to bokem docela slusne =P
P: MNOHO DIELOV Z S13...
Uživatelský avatar
Iwan
user
Příspěvky: 1770
Registrován: 03.02.2007, 15:32
Bydliště: Slovensko, Balkan

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od Iwan »

na posledy sa mi zdvihla az ked to islo na 3 valce takze asi tak
Uživatelský avatar
935Baby
user
Příspěvky: 2333
Registrován: 27.09.2004, 17:33
Bydliště: Rakovnicko
Kontaktovat uživatele:

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od 935Baby »

Jimmbo píše:Mne ukazuje.. Ale nezda sa mi to ... asi za 2 minutky mam teplotu v polovici.. ale potom sa tam drzi..nezohrieva sa to nejak skoro alebo to zle ukazuje?
celkem normální, za těchto letních teplot. Mě se zdvihne na polovinu po ujeti cca 1km což by tal odpovídalo 2 minutám zahřívací jízdy :blackeye:
„ At the begining I looked around and could not find quite a car I dreamed off. Small light-weight sports car which used power efficiently. So I decided to build it by myself“ Ferry Porsche
Uživatelský avatar
blázen
user
Příspěvky: 12264
Registrován: 19.03.2005, 17:57
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od blázen »

ono 200sx dobře chladí,..neviděl sem jich tu moc uvařených
superb 2004 1,9tdi chiped.. brzy k prodeji..

na dvoukilo seženu vše,vlastně skoro vše :-k
prodej ND nissan sunny 1,8gti B12
GO motorů CA18DET etc..
kontaktovat:736460675 0-24hod
Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od kenivruh »

blázen píše:ono 200sx dobře chladí,..neviděl sem jich tu moc uvařených
Ehm.
200SX 1990, GT2871R trim 52, Sard 660ccm, AEM, Walbro, avia IC, Griffin chladic, Apexi Power Intake, vyfuk Japspeed a Magnaflow koncak
200SX 1989, SR20DET seria, Greddy IC, nake sanie a naky vyfuck, Apexi PowerFC, nak 250 koni
primca p11 gt zatial stok, ktovie ako dlho este vydrzi kvoli hrdzy
1/4 mile 13.336s a 172.89 km/h na 1.2-1.1b
Pozicovna vozika, 2 napravovy, celkova hmotnost do 2.2t, 15 eur/den
Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od raddy »

treba si uvedomit jednu vec, seriovy budik teploty vody NIE JE urceny na MERANIE teploty vody ale na INDIKACIU teploty vody. Preto nema ociachovanu stupnicu, nie je to teplomer, je to indikator. Indikuje len prevadzkove stavy a to prilis studeny, rozsah prevadzkovej teploty a prilis teply. Pokial je v poriadku cidlo a budik, budik funguje uplne perfektne s ohladom na svoj ucel. Zamerne je pohyb rucicky v strednom pasme utlmeny aby nesposoboval chaos u uzivatelov z kazdeho pohybu rucicky v prevadzkovom pasme. Nie je ziadny dovod mat informaciu o tom, ci je teplota vody 85st alebo 94st, pretoze to je uplne nepodstatne, nakolko pasmo prevadzkovej teploty ma urcity rozsah. Jeho prekrocenie oboma smermi je spolahlivo indikovane. Toto vsetko plati pre seriovy motor.
Ina situacia je ak ma motor zvyseny vykon a tym aj zvyseny teplotny odpad. Zmeny teploty su tu rychlejsie (s ohladom na dimenzovanie chladiaceho systemu) a je nutna rychlejsia a presnejsia indikacia, resp. meranie. Tu je vhodne nahradit budik menej utlmenym a ciachovanym prip. spolu s cidlom.
Rovnako je nutne si uvedomit kedy je teplota vody nadmerne vysoka. Je to pri 105 alebo pri 110st? Kdovie? Ak nevieme aka je hranicna teplota vody vzhladom na silu pruziny viecka chladica, je nam udaj o teplote nanic. Takisto, pokial dojde k zmene vody na paru pri prekroceni bodu varu, co ukaze dodatocny teplomer vody? Dobra otazka, ukaze POKLES teploty (cidlo bude vystavene pare a nie vode cim sa zmeni prestup tepla do cidla), takze ak nemam oci na budiku alebo nemam nejaku signalizaciu, znova bude neskoro....To iste plati pre pripad nahleho uniku kvapaliny (roztrhnuta/vyvlecena hadica), kde vobec nemusite zaregistrovat ziadny narast teploty, naopak po rychlom uniku teplota klesne....
Cize ani samotna instalacia teplomera vody nemusi v zasade nic vyriesit....
Kentoya píše:kdyby jsi bydlel blíž a byl u mě někdy na dílně, tak by jsi tohle věděl již tři roky, nevím jak dlouho je ten odkaz na anglickém foru, ale jak tvrdí mistr kentoya, tak vše co objevili na anglickém foru je prd proti tomu co jsem měl v plánu objevit já :D
keby si cital uk forum, vies to este o rok skor. to co si mal v plane objavit ty je prd proti tomu co skutocne objavili na uk fore davno pred tebou.
Uživatelský avatar
935Baby
user
Příspěvky: 2333
Registrován: 27.09.2004, 17:33
Bydliště: Rakovnicko
Kontaktovat uživatele:

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od 935Baby »

raddy píše: Rovnako je nutne si uvedomit kedy je teplota vody nadmerne vysoka. Je to pri 105 alebo pri 110st? Kdovie? Ak nevieme aka je hranicna teplota vody vzhladom na silu pruziny viecka chladica, je nam udaj o teplote nanic.
Vime :) seriové víčko na S13 udrží max tlak 0,9baru

Voda vaří při atmosferickém tlaku při 100°C
- směs 50% vody a 50% ethylenglycolu vaří při 110°

Každé zvýšení tlaku 6,9kPa zvýší bod varu kapaliny cca 3°Fahrenheita. Takže při tlaku 0,9bar vaří směs 50/50 (voda/glykol) při cca 132°C

Otázka je jaká teplota je pro motor dlouhodobě snesitelná. Já bych řekl že tak 105°C-110°C je takový limit.
„ At the begining I looked around and could not find quite a car I dreamed off. Small light-weight sports car which used power efficiently. So I decided to build it by myself“ Ferry Porsche
Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od raddy »

len opravim, ze tlak nie je 0.9bar, ale 1.9bar, kedze atmosfericky tlak je 1bar. 0.9bar na viecku znamena pretlak 0.9bar voci atmosferickemu tlaku, nie absolutny tlak 0.9bar, ale to len pre upresnenie.
110C by nemal byt ziadny problem, kazdopadne, znova ide o relativny udaj. ak je motor konfigurovany tak aby bezal dlhodobo pri teplote 90C ,tak 110C bude problem, ak je konfigurovany tak aby dlhodobo bezal pri 115C, tak 110C nebude problem. Samotna teplota vody nie je absolutny ukazovatel, potrebujes este teplotu oleja ci vzduchu. No a kombinaciou vsetkych premennych (teplota vody, oleja, vzduchu, palivo, predzapal atd.) dostanes max. bezpecnu prevadzkovu teplotu. Napriklad, mozes pouzit udaj o teplote vody ako premennu pre pre riadenie predzapalu ci bohatosti zmesi (zavislost zmes-teplota je aj v seriovej ECU) a tym adaptujes motor na vyssiu teplotu chlad. kvapaliny, specialne v kombinacii s vacsim pretlakom v chlad. systeme.
Uživatelský avatar
Bart34
user
Příspěvky: 1787
Registrován: 19.10.2008, 19:37
Bydliště: B R N O/Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od Bart34 »

Mne taky. V podstate kdyz se rucicka zacala pomalu zvedat nad normal, uz to vrelo...Taky budu davat budiky hned jak budou prachy po oprave...
S13 Novej motor od Fandy, Stage2, T28, Wallbro 255, HKS HI power, HKS SSQV, GReddy Profec B Spec2, Front IC, HR pružky.
Prodáno: RIP: S13 Targa USA Stage2, Wallbro 255, Boost 0,9b, Renovak Race spojka, Apexi TurboTimer, H&R pruziny, Alternativně FPR, Kat out-Rezonátor, Lauf Japan style, Filtr Tenzo-R, Sleepy eyes, Borbet 16", IC Octavia, Budík turba od F&K
http://www.youtube.com/watch?v=Md6EY184 ... jQ&index=7
No problems-no fun
Uživatelský avatar
Kentoya
user
Příspěvky: 6609
Registrován: 10.09.2005, 21:12
Bydliště: Brno

Re: Budík na teplotu chladicí kapaliny - nutnost !!!

Příspěvek od Kentoya »

raddy píše:treba si uvedomit jednu vec, seriovy budik teploty vody NIE JE urceny na MERANIE teploty vody ale na INDIKACIU teploty vody. Preto nema ociachovanu stupnicu, nie je to teplomer, je to indikator. Indikuje len prevadzkove stavy a to prilis studeny, rozsah prevadzkovej teploty a prilis teply. Pokial je v poriadku cidlo a budik, budik funguje uplne perfektne s ohladom na svoj ucel. Zamerne je pohyb rucicky v strednom pasme utlmeny aby nesposoboval chaos u uzivatelov z kazdeho pohybu rucicky v prevadzkovom pasme. Nie je ziadny dovod mat informaciu o tom, ci je teplota vody 85st alebo 94st, pretoze to je uplne nepodstatne, nakolko pasmo prevadzkovej teploty ma urcity rozsah. Jeho prekrocenie oboma smermi je spolahlivo indikovane. Toto vsetko plati pre seriovy motor.
Ina situacia je ak ma motor zvyseny vykon a tym aj zvyseny teplotny odpad. Zmeny teploty su tu rychlejsie (s ohladom na dimenzovanie chladiaceho systemu) a je nutna rychlejsia a presnejsia indikacia, resp. meranie. Tu je vhodne nahradit budik menej utlmenym a ciachovanym prip. spolu s cidlom.
Rovnako je nutne si uvedomit kedy je teplota vody nadmerne vysoka. Je to pri 105 alebo pri 110st? Kdovie? Ak nevieme aka je hranicna teplota vody vzhladom na silu pruziny viecka chladica, je nam udaj o teplote nanic. Takisto, pokial dojde k zmene vody na paru pri prekroceni bodu varu, co ukaze dodatocny teplomer vody? Dobra otazka, ukaze POKLES teploty (cidlo bude vystavene pare a nie vode cim sa zmeni prestup tepla do cidla), takze ak nemam oci na budiku alebo nemam nejaku signalizaciu, znova bude neskoro....To iste plati pre pripad nahleho uniku kvapaliny (roztrhnuta/vyvlecena hadica), kde vobec nemusite zaregistrovat ziadny narast teploty, naopak po rychlom uniku teplota klesne....
Cize ani samotna instalacia teplomera vody nemusi v zasade nic vyriesit....
Kentoya píše:kdyby jsi bydlel blíž a byl u mě někdy na dílně, tak by jsi tohle věděl již tři roky, nevím jak dlouho je ten odkaz na anglickém foru, ale jak tvrdí mistr kentoya, tak vše co objevili na anglickém foru je prd proti tomu co jsem měl v plánu objevit já :D
keby si cital uk forum, vies to este o rok skor. to co si mal v plane objavit ty je prd proti tomu co skutocne objavili na uk fore davno pred tebou.

a ty kdyby jsi nebyl tak úzkoprsý a nereagoval na moje smajlíky podrážděně už minimálně rok, a ty moudra z UK fora sem postnul, tak by hodně členů spalo lépe, ale ty mlčíš a nepíšeš
Odpovědět