Vykon a krutiaci moment, ako to vlastne je?

otázky a odpovědi technického rázu
Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Vykon a krutiaci moment, ako to vlastne je?

Příspěvek od raddy » 23.07.2007, 09:22

Na konci temy o turbach keni napisal prispevok ohladom krutiaceho momentu a vykonu a ich vypoctov.

Takze, ako to vlastne je?
V skratke, motor vyvija LEN krutiaci moment, nic ine. Krutiaci moment je dany pakou a silou a je to vysledny produkt mechanickej prace motora. Inak povedane, je to sila, ako tlaci ojnica na klukovku alebo klukovka na prevodovku a pod. Jednotky su Nm, cize sila na paku. Motor nic ine neprodukuje.

Vykon je praca za cas. Motor moze mat lubovolny krutiaci moment, ak vsak nedokaze pohnut klukovkou, vykonana praca je nulova, vykonany vykon je nulovy.Pekny priklad su dvere:
ak tlacite proti zavretym dveram, produkujete krutiaci moment. Ak tlacite silou 10N na dvere vo vzdialenosti 1m od pantov, vyvijate krutiaci moment 10Nm. Ak vsak dverami nepohnete (su zavrete), vykonavate NULOVY vykon.
Ak su vsak dvere otvorene, krutiaci moment bude rovnaky. Rychlost, ako dvere zavriete, bude vyjadrena uhlovou rychlostou, tato rychlost definuje pracu. Vykon bude vyjadreny touto pracou a krutiacim momentom.

V pripade motora je praca dana otackami, je to rotacna praca motora.

Vykon motora je vyjadreny jeho rotacnou pracou a krutiacim momentom.
Vykon rotacneho motora (klukovka rotuje) je dany sucinom otacok a krutiaceho momentu.

V praxi nie je mozne zmerat vykon motora, pocita sa z lahko zmeratelneho krut. momentu a uhlovej rychlosti (otacok).

Tu je komplet vysvetlenie, najprv si ho prosim precitajte, kym sa rozhodnete pre protiargumenty:

http://en.wikipedia.org/wiki/Torque

http://en.wikipedia.org/wiki/Torque#Rel ... and_energy

Zamerne som nespomenul ulohu prevodovky na krutiaci moment a vykon, ak bude zaujem, mozeme to viac rozpisat, toto je len zakladny princip.

Uživatelský avatar
Láďa z UDC
user
Příspěvky: 377
Registrován: 12.11.2006, 21:26
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od Láďa z UDC » 23.07.2007, 17:36

...no konečně někdo jasně a jednoduše vysvětlil co to je krouťák... :P
MĚL JSEM - 200sx S14 přestavěná na S14a, přestavba z AT na MT, průchozí sání a výfuk, tlak turba 0,8bar, MBC ventil, Walbro, HID xenony 4300K, podložky 25mm

NYNÍ - Škoda SuperB 1.9 TDI PD, 96kW

Uživatelský avatar
blázen
user
Příspěvky: 12264
Registrován: 19.03.2005, 17:57
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od blázen » 23.07.2007, 17:57

ono to tu už jednou bylo vypsano.. ale opakování matka moudrosti a mladí členové se taky mají co učit
superb 2004 1,9tdi chiped.. brzy k prodeji..

na dvoukilo seženu vše,vlastně skoro vše :-k
prodej ND nissan sunny 1,8gti B12
GO motorů CA18DET etc..
kontaktovat:736460675 0-24hod

Belmondo1
user
Příspěvky: 223
Registrován: 16.03.2005, 09:46
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Belmondo1 » 24.07.2007, 06:50

Aaa Raddy se nam vratil do skoly, nebo oprasuje znalosti? :-D

Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Příspěvek od raddy » 24.07.2007, 06:57

kenivruh píše:Inak prilozim pod inu vec co tu bola napisana. A to ze vykon je fiktivna hodnota a prepocitava sa z krutaku. Povedal by som , ze to neni uplne pravda, pretoze vykon je uplne jasne definovany ako sucin zrychlenia, ake dokaze dodat motor pri urcitej rychlosti P=m*a*v. A ide odmerat jednoduchsie ako nejaky krutiaci moment.

Uživatelský avatar
swed
user
Příspěvky: 707
Registrován: 07.10.2004, 14:44
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od swed » 24.07.2007, 07:28

Pěkně stručně a jasně pro všechny.Perfekt Raddy. :)
Mazda 6 2.0 107kw + Laguna 1.8 88kw
EX. RED 200SXS13 1992 - 210PS

Uživatelský avatar
buky300zx
user
Příspěvky: 3959
Registrován: 15.09.2006, 15:41
Bydliště: Nitra Čakajovce 37

Příspěvek od buky300zx » 24.07.2007, 07:55

swed píše:Pěkně stručně a jasně pro všechny.Perfekt Raddy. :)
Neviem ci pre vsetkych,su tu aj nechapavy.
Raddy,super.
Powered by Buky NO LIMIT
Tiger Racing Super six 2.0 NA 284Hp
Nissan 300Zx Turbo Z31 VG Power 87 Drag-sold
Nissan 300zx Turbo Z31 VG Power 87 Street
Nissan 300zx Turbo Z31 VG power 85 2sic :-)-sold
Nissan GTR R35
Suzuki Burgman 650
Dvojnápravový sklápací vozík-2700kg

http://www.cnc-bucek.sk

Marena
user
Příspěvky: 103
Registrován: 16.08.2006, 13:09
Bydliště: Jičín

Příspěvek od Marena » 24.07.2007, 10:25

Ted nevim jestli jsem to vsechno dobre pochopil. Ale vykon je tedy vypocten z(nebo na zaklade) krouticiho momentu.

Proc turbomotor proti atmosferickemu, ma vetsi kroutici moment a pritom stejny vykon(napriklad)?
200SX S13,stage2,T3T4E trim50...

Uživatelský avatar
mikyc
user
Příspěvky: 328
Registrován: 09.12.2005, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mikyc » 24.07.2007, 11:03

buky300zx píše:
swed píše:Pěkně stručně a jasně pro všechny.Perfekt Raddy. :)
Neviem ci pre vsetkych,su tu aj nechapavy.
Raddy,super.
jo treba ty nebo veagle. Protirecite si a menite nazory. To co je v tom zamcenym tematu je uplnej shit a raddy tam pise taky sracky. sorry a cus

Uživatelský avatar
buky300zx
user
Příspěvky: 3959
Registrován: 15.09.2006, 15:41
Bydliště: Nitra Čakajovce 37

Příspěvek od buky300zx » 24.07.2007, 11:08

Chlapce sa uvedom ake tu pises vyrazi a davaj si pozor koho urazas.
Keby si ty vedel tolko co Raddy,atk potom mozes skakat!Nevies o tom ani Ho.no,mas atmosferu a ides nas poucat o turbe.Skus si trochu vstupit do svedomnia a potom nieco pis.
Ako som napisal,DAVAJ SI POZOR KOHO URAZAS!!!!
Powered by Buky NO LIMIT
Tiger Racing Super six 2.0 NA 284Hp
Nissan 300Zx Turbo Z31 VG Power 87 Drag-sold
Nissan 300zx Turbo Z31 VG Power 87 Street
Nissan 300zx Turbo Z31 VG power 85 2sic :-)-sold
Nissan GTR R35
Suzuki Burgman 650
Dvojnápravový sklápací vozík-2700kg

http://www.cnc-bucek.sk

Uživatelský avatar
Elviiis
user
Příspěvky: 1092
Registrován: 02.04.2006, 10:45
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elviiis » 24.07.2007, 12:18

Přikláním se k bukymu jsi tu krátce (respektive nejsi tu krátce ale chodíš tu málo) a raddy je jedna s ikon tohoto fóra. Je to člověk který o tom opravdu hodně vý a na tomto fóru se není zvykem hádat nebo urážet či snad pomlouvat tohle není TF. A já osobně musím s klukama o tom co pasli ve zmiňovaném tématu 1bar bude vždy 1bar rozfíl výkonu může být ve snížení teploty vzduchu a v tom že spalinám se lpe odchází proto tam může bý tlehká navýšení výkonu podle mně totožné jako instalace laďáku místo origo výfuku a co se týče zahřívání vzduchu tak bych řekl že pokud máš velké IC tak rozdíl nepoznáš. Tečka křečka. Když tak to raddy pak promaž od těch OT ať jsou tu jen věci k tématu.
All-Track Carlos Sainz limited
http://www.pulstar.cz = nejlepesi zapalovaci svicky
Obrázek
http://www.girlfashion.cz = neco pro pritule , sestry a manzelky

Uživatelský avatar
mrkevvzime
user
Příspěvky: 1397
Registrován: 23.08.2005, 21:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mrkevvzime » 24.07.2007, 13:04

mno tak to nekdo prubnete :wink:
a bude po ptakach

Uživatelský avatar
jagy
user
Příspěvky: 2666
Registrován: 21.08.2006, 21:34

Příspěvek od jagy » 24.07.2007, 13:47

buky: no nevim, ale mikyc ma podle me SR20DE+T, takze az ty neco takove ho postavis, tak vykladej. :wink: Myslim si, ze neco o tom vi, kdyz to postavil jako prvni clovek v CR/SK. Taky by to chtelo trosku respektu a neurazet atmosfery..

Uživatelský avatar
mikyc
user
Příspěvky: 328
Registrován: 09.12.2005, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mikyc » 24.07.2007, 14:01

jagy píše:buky: no nevim, ale mikyc ma podle me SR20DE+T, takze az ty neco takove ho postavis, tak vykladej. :wink: Myslim si, ze neco o tom vi, kdyz to postavil jako prvni clovek v CR/SK. Taky by to chtelo trosku respektu a neurazet atmosfery..
diky jagy, ale nebylo to nutny. tady nejde o to kdo je vetsi pan, ale o to jak to je doopravdy je. Ale pravda tady mistni lidi moc nezajima, takze nema smysl nechat se zatahnout do mistniho stylu hadek - aspon pro me.

Uživatelský avatar
Vita.z31
user
Příspěvky: 870
Registrován: 18.11.2005, 20:40

Příspěvek od Vita.z31 » 24.07.2007, 14:18


Zamčeno

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 34 hostů