Rozmery kol

otázky a odpovědi technického rázu
Odpovědět
Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kenivruh » 22.11.2006, 14:56

Mirek píše:
So sirkou stycnej plochy 25 cm pri tlaku 2 bary je dlzka stycnej plochy (300/2)/25 = 6 cm.
Nejak mi v tom vzorci schazi vnejsi prumer kola? Pokud beres v uvahu polomer, tak vetsi polomer ma vetsi stycnou plochu nez mensi ne?..minimalne pochybuju ze je to uplne jedno.
To nie je moj vzorec :) Ale zakladny vzorec na vypocet tlaku a ten nepotrebuje priemer kolesa. Takze znova, pri tom istom tlaku v pneumatike je VELKOST stycnej plochy nemenna. Co je na tom tazke pochopit ? Ja verim, ze to nedava mnohym zmysel, ale tu nejde o to ci to dava zmysel alebo nie.

Uživatelský avatar
Mirek
user
Příspěvky: 7072
Registrován: 16.07.2005, 14:52
Bydliště: Brno, Vysočina a Německo
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mirek » 22.11.2006, 15:13

kenivruh píše:
Mirek píše:
So sirkou stycnej plochy 25 cm pri tlaku 2 bary je dlzka stycnej plochy (300/2)/25 = 6 cm.
Nejak mi v tom vzorci schazi vnejsi prumer kola? Pokud beres v uvahu polomer, tak vetsi polomer ma vetsi stycnou plochu nez mensi ne?..minimalne pochybuju ze je to uplne jedno.
To nie je moj vzorec :) Ale zakladny vzorec na vypocet tlaku a ten nepotrebuje priemer kolesa. Takze znova, pri tom istom tlaku v pneumatike je VELKOST stycnej plochy nemenna. Co je na tom tazke pochopit ? Ja verim, ze to nedava mnohym zmysel, ale tu nejde o to ci to dava zmysel alebo nie.
Verim ze vzorec mas spravne..ale ne na to o cem se tady bavime. Kazda pneumatika ma predepsany tlak, aby byla stycna plocha takova, pri jake vyrobce garantuje vlastnosti pro dany typ dezenu ci sirky. Tohle jsou zaklady z autoskoly, pokud kolo prehustis, plocha je mensi..pokud podhustis...je vetsi...ovsem za predepsaneho tlaku je naprosta hloupost aby mela pneumatika 255/45 R18 stejnou stycnou plochu jako 225/45 R18. Uz logicky, protoze pak by 255 byly zbytecny. Uz jen kdyz vychazis ze vzorce pro valivy odpor, tak zalezi jaka plocha se vali po podkladu a nechces mi snad tvrdit ze 255 a 225 budou mit stejny valivy odpor pri predepsanem tlaku.
In progress:Nissan 260SX S13 Spec-R Twin Turbo
Future project car #1: Nissan Primera P10 GT rv.91 SR20DE (Evolution I in progress)
Future project car #2: Nissan Primera P10 4x4 rv.92 SR20Di (Evolution I in progress)
Daily car 1: Octavia I TDI (66kw) swap na ASV 81kw, 6q řevodovka, RS podvozek, sprint 764, 96kw turbo kit
Daily car 2: Felicia II
Just for fun: Aprilia RSV 1000 Mille
Ex Car: Nissan 200SX RPS13 rv.91 SR20DET

Prodej ND na 200sx: Seznam dilu zde

Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kenivruh » 22.11.2006, 15:26

Mirek píše:... ze vzorce pro valivy odpor, tak zalezi jaka plocha se vali po podkladu a nechces mi snad tvrdit ze 255 a 225 budou mit stejny valivy odpor pri predepsanem tlaku.
Skus sem dat ten vzorec.

Uživatelský avatar
Mirek
user
Příspěvky: 7072
Registrován: 16.07.2005, 14:52
Bydliště: Brno, Vysočina a Německo
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mirek » 22.11.2006, 15:30

kenivruh píše:
Mirek píše:... ze vzorce pro valivy odpor, tak zalezi jaka plocha se vali po podkladu a nechces mi snad tvrdit ze 255 a 225 budou mit stejny valivy odpor pri predepsanem tlaku.
Skus sem dat ten vzorec.
Sem v praci..jak dojdu domu mrknu do strojnicke bible 8)
In progress:Nissan 260SX S13 Spec-R Twin Turbo
Future project car #1: Nissan Primera P10 GT rv.91 SR20DE (Evolution I in progress)
Future project car #2: Nissan Primera P10 4x4 rv.92 SR20Di (Evolution I in progress)
Daily car 1: Octavia I TDI (66kw) swap na ASV 81kw, 6q řevodovka, RS podvozek, sprint 764, 96kw turbo kit
Daily car 2: Felicia II
Just for fun: Aprilia RSV 1000 Mille
Ex Car: Nissan 200SX RPS13 rv.91 SR20DET

Prodej ND na 200sx: Seznam dilu zde

Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kenivruh » 22.11.2006, 15:40

Mirek píše:
kenivruh píše:
Mirek píše:... ze vzorce pro valivy odpor, tak zalezi jaka plocha se vali po podkladu a nechces mi snad tvrdit ze 255 a 225 budou mit stejny valivy odpor pri predepsanem tlaku.
Skus sem dat ten vzorec.
Sem v praci..jak dojdu domu mrknu do strojnicke bible 8)
Ok aby sme necakali. Valivy odpor = tiaz * koeficient valiveho odporu

Uživatelský avatar
Mirek
user
Příspěvky: 7072
Registrován: 16.07.2005, 14:52
Bydliště: Brno, Vysočina a Německo
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mirek » 22.11.2006, 17:21

doma este nejsem..vzorec valiveho odporu mas spatne, nicmene pocita se tam s prumerem ne s plochou..za to se omlouvam, spletl sem se...ale nedalo mi to a brouzdal sem po netu....
viz:http://www.profit.cz/archiv.php?iEd=200 ... 5&iSearch=
Nezajimavy clanek ale venoval bych pozornost tomuhle:
K nižší spotřebě můžeme přispět také tím, že zvolíme pneumatiky co nejužší. Daní za užší pneumatiky a nižší spotřebu je pak samozřejmě větší riziko smyku, protože styčná plocha pneumatiky a vozovky je menší .
Tohle stejny se resilo na poratlu formule-1.cz, tam kdyz si to proctete pise tam ze to mu to taky neni jasny proc...ale ze psal do ruznejch instituci (vyzkum motorovych vozidel atd) ohledne sirky pneumatik a stycne plochy. Odepsali bohuzel pry jen z firmy Barum, kteri toto tvrzeni POTVRDILI. Sirka pneu ma vliv na velikost stycne plochy s vozovkou. viz http://www.formule-1.cz/default.asp?nav ... 1&id=10160
Konkretne:
Keijei: Add šířka pneu (přenesl jsem to sem, ať to nemusíme hledat o x dní vzadu). Asi je to složitější než se zdá. Když táhneš těleso po podložce, překonáváš tření smykové. Když to samé těleso podložíš válečky, uděláš z toho tření valivé. Ale to co se odehrává mezi pneu a silnicí je tření smykové, na které by plocha měla mít vliv. Psal jsem mail o radu na všechny možný "nádraží", (ústav pro výzkum mot. vozidel, vysoké školy, výrobci), většinou se na mně vyprdli (kdo by to čekal), ale odepsali z Barumu, že to na šířce záleží, a nějaký chlap z Dunlopu, že je to na delší povídání, ať mu zavolám.
Tak teď jsem z toho pitomej. Pro nezasvecené: oba si myslíme že šířka pneu má pozitivní vliv na jízdní vlastnosti, ale nevíme proč. :-(
tak a ja du zas delat 8) :lol:
Naposledy upravil(a) Mirek dne 22.11.2006, 17:31, celkem upraveno 1 x.
In progress:Nissan 260SX S13 Spec-R Twin Turbo
Future project car #1: Nissan Primera P10 GT rv.91 SR20DE (Evolution I in progress)
Future project car #2: Nissan Primera P10 4x4 rv.92 SR20Di (Evolution I in progress)
Daily car 1: Octavia I TDI (66kw) swap na ASV 81kw, 6q řevodovka, RS podvozek, sprint 764, 96kw turbo kit
Daily car 2: Felicia II
Just for fun: Aprilia RSV 1000 Mille
Ex Car: Nissan 200SX RPS13 rv.91 SR20DET

Prodej ND na 200sx: Seznam dilu zde

Uživatelský avatar
buky300zx
user
Příspěvky: 3959
Registrován: 15.09.2006, 15:41
Bydliště: Nitra Čakajovce 37

Příspěvek od buky300zx » 22.11.2006, 17:28

Tak na oficialny verdikt som kur.a zvedavy!Chcem len vediet ci som mal pravdu,alebo nie lebo stale my to nejako nedava zmysel!!
Mna by len zaujimalo preco sa jedneho casu rozpravalo ze uzsia guma je v zime lepsia ako hruba!Preco?Ved podla tej vedy je stycna plocha rovnaka!Nie?!
Powered by Buky NO LIMIT
Tiger Racing Super six 2.0 NA 284Hp
Nissan 300Zx Turbo Z31 VG Power 87 Drag-sold
Nissan 300zx Turbo Z31 VG Power 87 Street
Nissan 300zx Turbo Z31 VG power 85 2sic :-)-sold
Nissan GTR R35
Suzuki Burgman 650
Dvojnápravový sklápací vozík-2700kg

http://www.cnc-bucek.sk

Uživatelský avatar
buky300zx
user
Příspěvky: 3959
Registrován: 15.09.2006, 15:41
Bydliště: Nitra Čakajovce 37

Příspěvek od buky300zx » 22.11.2006, 17:35

Kua,mna napadla jedna vec ako som spominal tie zimne pneu!
Pozeral som reklamu na zimne pneu Dunlop SP Winter Sport a tam boli foto stycnej plochi uzkej a sirokej gumy od Dunlopu a evidentne bolo vydiet na tej fotke(Ten isty vzor a znacka,len ina sirka) ze sirsia guma ma vacsiu stycnu plochu a tym padom je aj vhodnejsia(nie do snehu)!
A teraz my toto ako vysvetlite s tymi vasimy vzorcekamy a vedou? :D
Powered by Buky NO LIMIT
Tiger Racing Super six 2.0 NA 284Hp
Nissan 300Zx Turbo Z31 VG Power 87 Drag-sold
Nissan 300zx Turbo Z31 VG Power 87 Street
Nissan 300zx Turbo Z31 VG power 85 2sic :-)-sold
Nissan GTR R35
Suzuki Burgman 650
Dvojnápravový sklápací vozík-2700kg

http://www.cnc-bucek.sk

Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kenivruh » 22.11.2006, 17:36

buky300zx píše:Tak na oficialny verdikt som kur.a zvedavy!Chcem len vediet ci som mal pravdu,alebo nie lebo stale my to nejako nedava zmysel!!
Mna by len zaujimalo preco sa jedneho casu rozpravalo ze uzsia guma je v zime lepsia ako hruba!Preco?Ved podla tej vedy je stycna plocha rovnaka!Nie?!
No asi preto ze uzsia guma prechadza cez sneh lahsie ako sirsia :)

Znova to sem dam. Ja nevravim, ze sirsia guma nema zmysel.

Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kenivruh » 22.11.2006, 17:38

buky300zx píše:Kua,mna napadla jedna vec ako som spominal tie zimne pneu!
Pozeral som reklamu na zimne pneu Dunlop SP Winter Sport a tam boli foto stycnej plochi uzkej a sirokej gumy od Dunlopu a evidentne bolo vydiet na tej fotke(Ten isty vzor a znacka,len ina sirka) ze sirsia guma ma vacsiu stycnu plochu a tym padom je aj vhodnejsia(nie do snehu)!
A teraz my toto ako vysvetlite s tymi vasimy vzorcekamy a vedou? :D
Napr. ze sirsia guma mala nizsy tlak ?

Uživatelský avatar
Mirek
user
Příspěvky: 7072
Registrován: 16.07.2005, 14:52
Bydliště: Brno, Vysočina a Německo
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mirek » 22.11.2006, 17:40

buky300zx píše:Tak na oficialny verdikt som kur.a zvedavy!Chcem len vediet ci som mal pravdu,alebo nie lebo stale my to nejako nedava zmysel!!
Mna by len zaujimalo preco sa jedneho casu rozpravalo ze uzsia guma je v zime lepsia ako hruba!Preco?Ved podla tej vedy je stycna plocha rovnaka!Nie?!
uzsi guma se snadneji zarezava do snehu prave z duvodu nizsi stycne plochy..proto maji zimni gumy i hodne clenitej dezen, aby se stycna plocha snizila a guma se zarezavala do sneho a nedusala ho pod sebou
In progress:Nissan 260SX S13 Spec-R Twin Turbo
Future project car #1: Nissan Primera P10 GT rv.91 SR20DE (Evolution I in progress)
Future project car #2: Nissan Primera P10 4x4 rv.92 SR20Di (Evolution I in progress)
Daily car 1: Octavia I TDI (66kw) swap na ASV 81kw, 6q řevodovka, RS podvozek, sprint 764, 96kw turbo kit
Daily car 2: Felicia II
Just for fun: Aprilia RSV 1000 Mille
Ex Car: Nissan 200SX RPS13 rv.91 SR20DET

Prodej ND na 200sx: Seznam dilu zde

Uživatelský avatar
Mirek
user
Příspěvky: 7072
Registrován: 16.07.2005, 14:52
Bydliště: Brno, Vysočina a Německo
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mirek » 22.11.2006, 17:43

kenivruh píše:
buky300zx píše:Kua,mna napadla jedna vec ako som spominal tie zimne pneu!
Pozeral som reklamu na zimne pneu Dunlop SP Winter Sport a tam boli foto stycnej plochi uzkej a sirokej gumy od Dunlopu a evidentne bolo vydiet na tej fotke(Ten isty vzor a znacka,len ina sirka) ze sirsia guma ma vacsiu stycnu plochu a tym padom je aj vhodnejsia(nie do snehu)!
A teraz my toto ako vysvetlite s tymi vasimy vzorcekamy a vedou? :D
Napr. ze sirsia guma mala nizsy tlak ?
pletes hrusky s jabkama...tlak v pneu ma vliv na stycnou plochu vzdy u prislusneho rozmeru..nemuzes porovnavat tlak v 205kach a 255kach....ta guma je jinak konstruovana, tzn pri stejnem tlaku se chova jinak.
In progress:Nissan 260SX S13 Spec-R Twin Turbo
Future project car #1: Nissan Primera P10 GT rv.91 SR20DE (Evolution I in progress)
Future project car #2: Nissan Primera P10 4x4 rv.92 SR20Di (Evolution I in progress)
Daily car 1: Octavia I TDI (66kw) swap na ASV 81kw, 6q řevodovka, RS podvozek, sprint 764, 96kw turbo kit
Daily car 2: Felicia II
Just for fun: Aprilia RSV 1000 Mille
Ex Car: Nissan 200SX RPS13 rv.91 SR20DET

Prodej ND na 200sx: Seznam dilu zde

Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kenivruh » 22.11.2006, 17:45

Ad. prva citacia. Ono to mas tak. Ked to pisal napr. clovek, ktory ma nazor ako vy tak tam samozrejme da, ze stycna plocha je mensia. Lenze skutocny dovod preco su sirsie gumy na mokrej vozovke horsie je, ze trva dlhsie kym vytlacis vodu od stredu von. A k tej nizsej spotrebe u uzsej gumy je to napr. aj mensim odporom vzduchu.

Ad. citacia dva. Nie je tam uvedene, pri tej odpovedi z Barumu, ze co na sirke zalezi.

Dovod na sirsiu gumu u silnejsich aut je napr. to, ze mas k dispozicii vacsiu celkovu plochu na odvod tepla, ktore vznika pri treni penumatiky.

Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kenivruh » 22.11.2006, 17:49

Mirek píše:
buky300zx píše:Tak na oficialny verdikt som kur.a zvedavy!Chcem len vediet ci som mal pravdu,alebo nie lebo stale my to nejako nedava zmysel!!
Mna by len zaujimalo preco sa jedneho casu rozpravalo ze uzsia guma je v zime lepsia ako hruba!Preco?Ved podla tej vedy je stycna plocha rovnaka!Nie?!
uzsi guma se snadneji zarezava do snehu prave z duvodu nizsi stycne plochy..proto maji zimni gumy i hodne clenitej dezen, aby se stycna plocha snizila a guma se zarezavala do sneho a nedusala ho pod sebou
Uzsia guma sa zarezava do snehu lahsie rovnako ako sa do salamy lahsie zarezava noz.

Uživatelský avatar
Mirek
user
Příspěvky: 7072
Registrován: 16.07.2005, 14:52
Bydliště: Brno, Vysočina a Německo
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mirek » 22.11.2006, 17:49

kenivruh píše:Ad. prva citacia. Ono to mas tak. Ked to pisal napr. clovek, ktory ma nazor ako vy tak tam samozrejme da, ze stycna plocha je mensia. Lenze skutocny dovod preco su sirsie gumy na mokrej vozovke horsie je, ze trva dlhsie kym vytlacis vodu od stredu von. A k tej nizsej spotrebe u uzsej gumy je to napr. aj mensim odporom vzduchu.

Ad. citacia dva. Nie je tam uvedene, pri tej odpovedi z Barumu, ze co na sirke zalezi.

Dovod na sirsiu gumu u silnejsich aut je napr. to, ze mas k dispozicii vacsiu celkovu plochu na odvod tepla, ktore vznika pri treni penumatiky.
ad citace dva..prosimte..nez zacnes reagovat precti si prispevky na tom portalu formule, pak mozna budes vedet co na sirce zalezi. Ja vytahl jen jeden prispevek. Vetsi pneumatiky se davaji k presnosu vetsiho vykonu na vozovku..schvalne..obuj si nekdy na dvoukilo 165ky a zkus si to utrhnout...pak to same udelej s 235kama treba....uvidis ten rozdil..a kdyz to neni kontaktem mezi gumou a vozovkou (stycna plocha) tak se del asi nejakej zazrak :-)
In progress:Nissan 260SX S13 Spec-R Twin Turbo
Future project car #1: Nissan Primera P10 GT rv.91 SR20DE (Evolution I in progress)
Future project car #2: Nissan Primera P10 4x4 rv.92 SR20Di (Evolution I in progress)
Daily car 1: Octavia I TDI (66kw) swap na ASV 81kw, 6q řevodovka, RS podvozek, sprint 764, 96kw turbo kit
Daily car 2: Felicia II
Just for fun: Aprilia RSV 1000 Mille
Ex Car: Nissan 200SX RPS13 rv.91 SR20DET

Prodej ND na 200sx: Seznam dilu zde

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 70 hostů