Rozmery kol

otázky a odpovědi technického rázu
Odpovědět
Uživatelský avatar
tomita
user
Příspěvky: 687
Registrován: 03.05.2006, 14:58
Bydliště: Praha/Mnichov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od tomita » 21.11.2006, 14:29

kenivruh píše:
tomita píše:
kenivruh píše:
Keby si si precital tie odkazy co som tu dal, tak uvidis na co su sirsie gumy. Sirsia guma ma sirsiu stycnu plochu, ale kratsiu na dlzku. Uzsia guma ma uzsiu plochu, ale zase dlhsiu. Obsah oblznika je rovnaky.
Myslim, ze sis zapomnel dodat ze "sirka pneumatiky v zavislosti na vyske profilu"...proto je tady to nedorozumeni.
Prave vyska profilu urcuje nakolik se ta pneumatika spolsti a prave proto muze mit i uzsi pneumatika (ovsem se vyssim profilem) stejnou stycnou plochu jako sirsi pneumatika ale s nizsim profilem..
Pokud budou obe pneumatiky (sirsi i uzsi) stejny profil a stejny prumer rafku, tak nebudou mit stejnou stycnou plochu.
S tym rovnakym profilom si si isty, ze nebudu mat rovnaku plochu ?

Inak aby bolo jasne, ja tu nechcem nikoho presviedcat o nejakej mojej pravde. Ja len pisem moj nazor a v podstate cele to zacalo tym, ci sirsie gumy maju na nasom aute az taky velky zmysel. Takisto nechcem aby si niekto myslel, ze som nejaky pako :cry: len preto, ze som tu dal iny nazor nez vacsina.
V tom tematu z toho linku se pojednavalo o tom, ze sirsi pneumatika s nizkym profilem muze mit stejnou stycnou plochu jako uzsi ale zaroven s vyssim profilem, protoze ta uzsi se vice splosti co do delky kontakni plochy (mirne i do sirky).
Proto rikam, ze kdyz porovnas dve pneu se stejnou vyskou profilu na rafcich stejnyho prumeru, ovsem s rozdilnou sirkou, budou mit obe rozdilne "stopy", neboli stycnou plochu.

Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kenivruh » 21.11.2006, 14:48

Ok posledny prispevok do tejto diskusie. Prebrane zo stranky http://www.carbibles.com/tyre_bible.html

------------
If there's one question guaranteed to promote argument and counter argument, it's this : do wide tyres give me better grip?
Fat tyres look good. In fact they look stonkingly good. In the dry they are mercilessly full of grip. In the wet, you might want to make sure your insurance is paid up, especially if you're in a rear-wheel-drive car. Contrary to what you might think (and to what I used to think), bigger contact patch does not necessarily mean increased grip. Better yet, fatter tyres do not mean bigger contact patch. Confused? Check it out:

Pressure=weight/area.

That's about as simple a physics equation as you can get. For the general case of most car tyres travelling on a road, it works pretty well. Let me explain. Let's say you've got some regular tyres, as supplied with your car. They're inflated to 30psi and your car weighs 1500Kg. Roughly speaking, each tyre is taking about a quarter of your car's weight - in this case 375Kg. In metric, 30psi is about 2.11Kg/cm².
By that formula, the area of your contact patch is going to be roughly 375 / 2.11 = 177.7cm² (weight divided by pressure)
Let's say your standard tyres are 185/65R14 - a good middle-ground, factory-fit tyre. That means the tread width is 18.5cm side to side. So your contact patch with all these variables is going to be about 177.7cm² / 18.5, which is 9.8cm. Your contact patch is a rectangle 18.5cm across the width of the tyre by 9.8cm front-to-back where it sits 'flat' on the road.
Still with me? Great. You've taken your car to the tyre dealer and with the help of my tyre calculator, figured out that you can get some swanky 225/50R15 tyres. You polish up the 15inch rims, get the tyres fitted and drive off. Let's look at the equation again. The weight of your car bearing down on the wheels hasn't changed. The PSI in the tyres is going to be about the same. If those two variables haven't changed, then your contact patch is still going to be the same : 177.7cm²
However you now have wider tyres - the tread width is now 22.5cm instead of 18.5cm. The same contact patch but with wider tyres means a narrower contact area front-to-back. In this example, it becomes 177.7cm² / 22.5, which is 7.8cm.
-------------------------------

Ked bude chciet niekto prelozit nech povie. Zaver je taky, ze ak je rovnaky tlak v pneumatike VZDY bude kontaktna plocha rovnaka, pretoze plocha je rovna hmotnost delene tlak a ako tlak tak aj hmotnost su rovnake.

Este podotknem, ze sa vzdy jedna o rozmery aspon trochu blizke ziadne extremy u ktorych uz musi byt napr. tlak iny, lebo by sa pneu deformovala.

Uživatelský avatar
Elviiis
user
Příspěvky: 1092
Registrován: 02.04.2006, 10:45
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elviiis » 22.11.2006, 08:52

co kontaktni plochy tyce je nutne ji vypocitat.
Obvod kola (i s gumou samozrejmne)
sirka gumi
ale je to velmi orientacni jekoz hodne zalezi na tom jak moc je guma zmackla (tlak v pneumatice , pusobici hmotnost , tvrdost gumi atd)

abyste mne pochopili vetsi kolo ma mensi stycnou plochu od predu zadu.

Nejlepe tuto plochu zjistite tak ze nejdete na skartovackou narezane prouzky papiru a bude te je postupne vytahovat. pak zmerite delku te plochy ktera tam s papirku zbyde a mate delku pak uz jen zmerite sirku gumi a muzete vypocitat plochu.

=

cim mensi kolo tim muze byt uzsi aby melo stejnou plochu kontaktu.

Jenze velikost kol meni prevodovi pomer = pokud budes mit pidi kolecka budes mit vice sili ale mensi rychlost a naopak.
Cim mensi kolo tim nizzsi teziste (pokud to nevyrovnas podvozkem).
All-Track Carlos Sainz limited
http://www.pulstar.cz = nejlepesi zapalovaci svicky
Obrázek
http://www.girlfashion.cz = neco pro pritule , sestry a manzelky

Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kenivruh » 22.11.2006, 10:26

Ok. Ja to zhrniem. Ked je tlak v pneumatikach ROVNAKY tak vobec nezavisi ci je obvod kolesa mensi, vacsi, ci je sirsia ci je uzsia,ci je disk 15 alebo 17, ci je profil 40 alebo 60 VZDY je velkost stycnej plochy pneumatiky s vozovkou rovnaka.

Uplne jednoduchy vzorec, ktory som hore uviedol ze PLOCHA=HMOTNOST/TLAK pricom hmotnost je hmotnost na jedno koleso a tlak je tlak v pneumatike, proste neumoznuje mat inu plochu, ked sa hmotnost a tlak nemeni.

Len tak mimochodom. Sirsie gumy mavaju vacsinou predpisany vacsi tlak ako uzsie co sposobi, ze stycna plocha bude dokonca mensia ako u uzsej !!! Treba vsak dodat, ze trecia sila bude vzdy rovnaka.

Znova pripomeniem. Ja netvrdim, ze sirsia guma nema vyznam. Jej vyznam vsak nieje v tom, ze ma vacsiu stycnu plochu z vozovkou. Ja chapem, ze ono to znie na prve pocutie ako totalny nezmysel, ale fyzika nepusti.

Uživatelský avatar
mrkevvzime
user
Příspěvky: 1397
Registrován: 23.08.2005, 21:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mrkevvzime » 22.11.2006, 13:16

hm tak furt tomu nechapu a prijde mi to jako nesmysl
proc se teda na vykony auta davaj siroky a vetsi kola kdyz to nema smysl

Uživatelský avatar
buky300zx
user
Příspěvky: 3959
Registrován: 15.09.2006, 15:41
Bydliště: Nitra Čakajovce 37

Příspěvek od buky300zx » 22.11.2006, 13:18

mrkevvzime píše:hm tak furt tomu nechapu a prijde mi to jako nesmysl
proc se teda na vykony auta davaj siroky a vetsi kola kdyz to nema smysl
Aby si sa ty a ja mohli tomu cudovat!!!
Powered by Buky NO LIMIT
Tiger Racing Super six 2.0 NA 284Hp
Nissan 300Zx Turbo Z31 VG Power 87 Drag-sold
Nissan 300zx Turbo Z31 VG Power 87 Street
Nissan 300zx Turbo Z31 VG power 85 2sic :-)-sold
Nissan GTR R35
Suzuki Burgman 650
Dvojnápravový sklápací vozík-2700kg

http://www.cnc-bucek.sk

Uživatelský avatar
mrkevvzime
user
Příspěvky: 1397
Registrován: 23.08.2005, 21:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mrkevvzime » 22.11.2006, 13:20

buky300zx píše:
mrkevvzime píše:hm tak furt tomu nechapu a prijde mi to jako nesmysl
proc se teda na vykony auta davaj siroky a vetsi kola kdyz to nema smysl
Aby si sa ty a ja mohli tomu cudovat!!!
ahaaa tak to jo :lol:

Uživatelský avatar
mrkevvzime
user
Příspěvky: 1397
Registrován: 23.08.2005, 21:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mrkevvzime » 22.11.2006, 13:22

prece kolo ktery ma 20" a je siroky 350 MUSI mit vetsi stycnou plochu nez 13" 160 kua

Uživatelský avatar
buky300zx
user
Příspěvky: 3959
Registrován: 15.09.2006, 15:41
Bydliště: Nitra Čakajovce 37

Příspěvek od buky300zx » 22.11.2006, 13:30

No vydis,ja tomu nechapem tiez,ale veda je veda!
Ja uz len cakam kedy zacnu davat na 5000Hp dragsteri galuzky jak na favorit(bike)! :lol:
Powered by Buky NO LIMIT
Tiger Racing Super six 2.0 NA 284Hp
Nissan 300Zx Turbo Z31 VG Power 87 Drag-sold
Nissan 300zx Turbo Z31 VG Power 87 Street
Nissan 300zx Turbo Z31 VG power 85 2sic :-)-sold
Nissan GTR R35
Suzuki Burgman 650
Dvojnápravový sklápací vozík-2700kg

http://www.cnc-bucek.sk

Uživatelský avatar
mrkevvzime
user
Příspěvky: 1397
Registrován: 23.08.2005, 21:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mrkevvzime » 22.11.2006, 13:32

buky300zx píše:No vydis,ja tomu nechapem tiez,ale veda je veda!
Ja uz len cakam kedy zacnu davat na 5000Hp dragsteri galuzky jak na favorit(bike)! :lol:
jj nevim proc to nedelaji meli by mensi odpor vzudchu :lol: sou to blbci musime jim to poradit

Uživatelský avatar
buky300zx
user
Příspěvky: 3959
Registrován: 15.09.2006, 15:41
Bydliště: Nitra Čakajovce 37

Příspěvek od buky300zx » 22.11.2006, 13:36

mrkevvzime píše:
buky300zx píše:No vydis,ja tomu nechapem tiez,ale veda je veda!
Ja uz len cakam kedy zacnu davat na 5000Hp dragsteri galuzky jak na favorit(bike)! :lol:
jj nevim proc to nedelaji meli by mensi odpor vzudchu :lol: sou to blbci musime jim to poradit
Co odpor,ale ta vaha!
Uz to nechajme tak,nech je to ako chce!
Este ale musim spravit jedno,predat moje 255/16" slicky a zohnat nejake kolesa z D. TICA!
Powered by Buky NO LIMIT
Tiger Racing Super six 2.0 NA 284Hp
Nissan 300Zx Turbo Z31 VG Power 87 Drag-sold
Nissan 300zx Turbo Z31 VG Power 87 Street
Nissan 300zx Turbo Z31 VG power 85 2sic :-)-sold
Nissan GTR R35
Suzuki Burgman 650
Dvojnápravový sklápací vozík-2700kg

http://www.cnc-bucek.sk

Uživatelský avatar
mrkevvzime
user
Příspěvky: 1397
Registrován: 23.08.2005, 21:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mrkevvzime » 22.11.2006, 14:19

buky300zx píše:
mrkevvzime píše:
buky300zx píše:No vydis,ja tomu nechapem tiez,ale veda je veda!
Ja uz len cakam kedy zacnu davat na 5000Hp dragsteri galuzky jak na favorit(bike)! :lol:
jj nevim proc to nedelaji meli by mensi odpor vzudchu :lol: sou to blbci musime jim to poradit
Co odpor,ale ta vaha!
Uz to nechajme tak,nech je to ako chce!
Este ale musim spravit jedno,predat moje 255/16" slicky a zohnat nejake kolesa z D. TICA!
:lol:

Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kenivruh » 22.11.2006, 14:32

buky300zx píše:
mrkevvzime píše:
buky300zx píše:No vydis,ja tomu nechapem tiez,ale veda je veda!
Ja uz len cakam kedy zacnu davat na 5000Hp dragsteri galuzky jak na favorit(bike)! :lol:
jj nevim proc to nedelaji meli by mensi odpor vzudchu :lol: sou to blbci musime jim to poradit
Co odpor,ale ta vaha!
Uz to nechajme tak,nech je to ako chce!
Este ale musim spravit jedno,predat moje 255/16" slicky a zohnat nejake kolesa z D. TICA!
Ludia boze ja netvrdim, ze mate menit 255-ky za kolesa z kolobezky :)

A s tou uzkostou gumy je urcita hranica. Zober si 255-ku gumu na nasom aute (hmotnost na jedno koleso cca 300 kg). So sirkou stycnej plochy 25 cm pri tlaku 2 bary je dlzka stycnej plochy (300/2)/25 = 6 cm. Ak tam das 5 cm kolesa z kolobezky to by musela by dlzka stycnej plochy (300/2)/5 = 30 cm a to je dost tazke realizovat :)

S tym dragsterom. Hej ma siroku gumu, ale daj si pomer sirky gumy k celkovej vyske kolesa a hned to vyzera trochu inak. A hlavne si vsimni pneu dragstera, ked zrychluje. Kedze je v nej nizky tlak, tak odstredivou silou sa zuzi snad na 2/3 kludovej sirky ked aj nie na menej.

Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kenivruh » 22.11.2006, 14:34

buky300zx píše:
mrkevvzime píše:
buky300zx píše:No vydis,ja tomu nechapem tiez,ale veda je veda!
Ja uz len cakam kedy zacnu davat na 5000Hp dragsteri galuzky jak na favorit(bike)! :lol:
jj nevim proc to nedelaji meli by mensi odpor vzudchu :lol: sou to blbci musime jim to poradit
Co odpor,ale ta vaha!
Uz to nechajme tak,nech je to ako chce!
Este ale musim spravit jedno,predat moje 255/16" slicky a zohnat nejake kolesa z D. TICA!
Len taka otazocka. Ma kolko fukas tie sliky ? Rovnaku ako 195-ky ? A nezabudaj ze tie sliky maju uplne inu zmes nez normalna guma.

Uživatelský avatar
Mirek
user
Příspěvky: 7072
Registrován: 16.07.2005, 14:52
Bydliště: Brno, Vysočina a Německo
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mirek » 22.11.2006, 14:46

So sirkou stycnej plochy 25 cm pri tlaku 2 bary je dlzka stycnej plochy (300/2)/25 = 6 cm.
Nejak mi v tom vzorci schazi vnejsi prumer kola? Pokud beres v uvahu polomer, tak vetsi polomer ma vetsi stycnou plochu nez mensi ne?..minimalne pochybuju ze je to uplne jedno.
In progress:Nissan 260SX S13 Spec-R Twin Turbo
Future project car #1: Nissan Primera P10 GT rv.91 SR20DE (Evolution I in progress)
Future project car #2: Nissan Primera P10 4x4 rv.92 SR20Di (Evolution I in progress)
Daily car 1: Octavia I TDI (66kw) swap na ASV 81kw, 6q řevodovka, RS podvozek, sprint 764, 96kw turbo kit
Daily car 2: Felicia II
Just for fun: Aprilia RSV 1000 Mille
Ex Car: Nissan 200SX RPS13 rv.91 SR20DET

Prodej ND na 200sx: Seznam dilu zde

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 44 hostů